"Аз съм известен с това, че винаги поемам отговорността лично и с цялото си съзнание, че тогава, когато вземеш дадено решение, което е в интерес на хората, нищо друго няма значение. Така че отговорности съм поемал и съм готов винаги да поема."

Тези думи принадлежат на Асен Гагаузов, а годината е 2001-ва. Поводът - решението му да напусне поста на сливенски кмет, за да стане депутат в 39-ото Народно събрание. Седем години по-късно вече като министър в кабинета "Станишев" той вече гледа по друг начин на въпроса за отговорността. Министърът, който е между основните виновници за спрените пари от еврофондовете, дори не дава знак, че е готов да подаде оставка. На въпроса кой ще поеме отговорността за отнетата акредитация по ФАР Гагаузов наскоро заяви: "Може би аз или националният ръководител - не знам." Но даде да се разбере, че това би било несправедливо.

Годината е 2005-а. БСП се готви за властта. Предизборната кампания е в ход, а атаките към управляващите от НДСВ са концентрирани в три теми - магистрала "Тракия", затварянето на АЕЦ "Козлодуй" и царските имоти. По това време Гагаузов е един от най-яростните критици на договора за концесия на магистралата, наричана от тогавашната опозиция в парламента "Обирът на века". След изборите в качеството си на номиниран за регионален министър в проектокабинета на БСП и ДПС той заяви пред "24 часа": "Ще действаме максимално бързо. Нямаме никакво съмнение, че ще преразгледаме сделката за магистрала "Тракия".

Няколко месеца по-късно, вече като министър, Гагаузов направи рязък завой в позицията си. Във внесения от него доклад в правителството се казваше, че начинът на отдаване на концесията не е в противоречие с идеологията на Международния валутен фонд, Световната банка или с практиката на Европейския съюз. Документът, под който стои подписът на Гагаузов, завършваше с думите: "Финализирането на проекта съвпадна с предизборната кампания за парламентарните избори, където той бе размахван във всички посоки и от всички, без да знаят за какво става въпрос."

Цялата статия тук: